ARG-Faden!
Für Unwissendernst:
>An alternate reality game (ARG) is an interactive networked narrative that uses the real world as a platform and employs transmedia storytelling to deliver a story that may be altered by players' ideas or actions.
>The form is defined by intense player involvement with a story that takes place in real time and evolves according to players' responses. It is shaped by characters that are actively controlled by the game's designers, as opposed to being controlled by an AI as in a computer or console video game. Players interact directly with characters in the game, solve plot-based challenges and puzzles, and collaborate as a community to analyze the story and coordinate real-life and online activities. ARGs generally use multimedia, such as telephones and mail, but rely on the Internet as the central binding medium.
Du kannst dir ein ARG vorstellen wie ein Videospiel, nur dass es eine Gruppe gibt, die alle NPCs steuert, und "normale" Menschen mit diesen NPCs interagieren. Zum Beispiel könnten sie einen Zettel mit einer Mehladresse in der Bahn finden, und schreiben dann dieser Mehladresse, um dann zu erfahren, dass die Person hinter der Mehladresse von Aliens entführt wurde und Hilfe sucht, Beweise dafür zu finden. Die Mehladressenperson bittet dann den Mehlschreiber, an einen bestimmten Ort zu gehen und ein Foto zu machen, und wenn sie es einschickt, gibt es einen nächsten Hinweis (sowas wie eine digitale Schnitzeljagd).
Oft werden ARGs genutzt, um Sachen zu bewerben. Als Beispiel sei hier ein ARG zu Portal 2 genannt:
>On 1 March 2010, Valve released an update via Steam to their game Portal, adding a nondescript new achievement and some .wav files hidden within the game GCFs. The .wav files actually contained morse code and SSTV encoded images, some including certain numbers and letters. When pieced together in the correct order, these numbers and letters formed a 32-bit MD5 hash of a BBS phone number. When traced, it was found to originate from Kirkland, Washington, where Valve was based before moving to Bellevue, Washington in 2003. Accessing the number as a bulletin board system yielded large ASCII art images, all leading towards the announcement of the game's sequel, Portal 2.[75] Later, prior to release of Portal 2 in 2011, a much more expansive ARG called the Potato Sack was run, arranged by a number of independent developers working with Valve, to simulate the re-booting of GLaDOS. The ARG resulted in the game being released several hours earlier than scheduled, among other details.
Hätte Ernst Interesse, mit mir so ein ARG zu entwickeln? Ich hätte da wirklich Lust drauf und habe ein paar Ideen für Rätsel, aber Gehirnstürmen alleine ist nicht so spaßig, und ein deutschlandweites ARG bräuchte auch deutschlandweite Organisatoren :3